Hriňovská Lesná železnica 1913 – 1962

Share Button

Momenty z histórie zabudnutej Lesnej železnice Kriváň – Hriňová v súčastnosti…

História je spätá s každým z nás, koho aspoň trošku zaujíma ako tí naši prastarí, starí rodičia pracovali a ako žili. Už je to  viac ako 50 rokov čo, prešla údolím rieky Slatina posledná vlaková súprva….Jedným z tisíca príbehov je príbeh Lesnej železničky, ktorej príbeh sa začal písať v roku 1913. Bolo potrebné upraviť a zrýchliť dopravu dreva z horských dolín, drevo sa nakladalo na konské povozy, ktoré dopravovali drevo na píly, a potom sa dopravovalo tým istým spôsobom do obce Kriváň k štátnej železnici. Tento systém dopravy bol zdĺhavý, a preto sa začalo uvažovať o stavbe úzkorozchodnej železnice (760mm). Pred výstavbou železnice boli uskutočnené rôzne kontroly terénu. Práce sa predĺžili až do roku 1917. V ďalších rokoch bola uskutočnená rekonštrukcia trate, ktorá bola rozdelená na 3.etapy. Rekonštrukcia spočívala vo výmene koľajníc za ťažšie a výmenu podvalov. Rekonštrukcia sa ukončila koncom roku 1937. Železnička bola prioritne určená na zvážanie dreva, ale taktiež aj na zvážanie štrku z lomov, kameňa a fungovala aj ako osobná doprava. Zánik železnice mal viac dôvodov. Jedným z nich je ekonomický a ďalší je výstavba priehrady. V roku 1961 v jeho prvom štvrťroku bola naplánovaná posledná preprava dreva. V roku 1962 sa demontáž železničky ukončila. Dĺžka železničky bola 20,1km a končila v lokalite Periská nad Hriňovou.

Čo dodať, nie som žiadny historik, som len človek, ktorého zaujíma história. Príbeh tejto železničky je síce bohatý,   ale žiaľ nemám prístup do archívov. Tak som sa rozhodol ísť po stopách s fotoaparátom v ruke, kde sa ozývalo syčanie parnej lokomotívy, kde voňalo drevo, pískala parná píšťalka, kde sa písal príbeh pracovitých ľudí z Podpoľania.

Ľudia vraveli, že železničku nemuseli hneď rušiť, ale….

Preto vznikla táto galéria. Článok – Foto seriál  je pre všetkých, ktorí si radi zaspomínajú a možno sa práve dozvedia, že práve pod ich oknami prebiehal kus krásnej histórie.

Historické fotografie sú v štádiu spracovávania….

Most cez rieku slatina, piliere sú pôvodné vidieť ešte pásy na ktorých boli podvaly. V súčastnosti slúži most pre peších. GPS: 48° 32′ 12,33″ N - 19° 26′ 39,24″ E

Most cez rieku Slatina, piliere sú pôvodné vidieť ešte pásy, na ktorých boli podvaly. V súčastnosti slúži most pre peších.
GPS: 48° 32′ 12,33″ N – 19° 26′ 39,24″ E

Pri bádaní som nezistil k akej udalosti sa viaže tento rok vyrytý do mostného piliera.

Pri bádaní som nezistil k akej udalosti sa viaže tento rok vyrytý do mostného piliera.

Detail mostného piliera

Detail mostného piliera.

Pohľad z mosta, stopy trate už nie sú badateľné. Trať sa tiahla od mosta mierny oblúkom do prava.

Pri pohľade z mosta nie sú stopy trate už viditeľné. Trať sa tiahla od mosta miernym oblúkom doprava.

Pozostatky mostíka cez priekopu pod Voliarkami v Kriváňi, cez ktorú tiekla voda z mlyna.

Pozostatky mostíka cez priekopu pod Voliarkami v Kriváni, cez ktorú tiekla voda z mlyna.

Druhá strana mostíka.

Druhá strana mostíka.

Celkový pohľad na mostík.

Celkový pohľad na mostík.
GPS:  48° 32′ 19,48″ N   19° 26′ 43,61″ E

Vodný prepust v obci Korytárky časť Zlatno, v súčastnosti týmito miestami vedie cesta GPS: 48° 32′ 54,21″ N  19° 27′ 25,68″ E

Vodný priepust v obci Korytárky časť Zlatno, v súčastnosti týmito miestami vedie cesta.
GPS: 48° 32′ 54,21″ N 19° 27′ 25,68″ E

Korytárky/Zlatno prepust

Korytárky/Zlatno…priepust

Po bývalom telese železničného násypu, vedie v súčastnosti cesta..na konci sa asfaltová cesta stáča sa doľava a železnica pokračovala rovno viď ďalšia foto...

Po bývalom telese železničného násypu, vedie v súčastnosti asfaltová cesta..na konci sa asfaltová cesta stáča doľava a železnica pokračovala rovno viď ďalšia foto…

Pokračovanie železnice viedlo...v dnešnej dobe poľná cesta

Pokračovanie železnice…v dnešnej dobe poľná cesta.

Ďalší prepust popod, ktorý tiekla voda..Korytárky časť Zlatno...teraz most poľnej cesty GPS: 48°32´56,5"N  19°27´30,66"E

Ďalší priepust popod železničnú trať, kadiaľ tiekla voda..Korytárky časť Zlatno…teraz most poľnej cesty.
GPS: 48°32´56,5″N 19°27´30,66″E

Detail...

Detail…

87

Detail…

Celkový pohľad...

Celkový pohľad…

V Hriňovej časť Krivec - ešte badateľný železničný násyp..je na ňom postavená plynárenská búdka. GPS. 48° 33′ 26,76″ N  19° 28′ 37,7″ E

V Hriňovej časť Krivec – ešte badateľný železničný násyp..je na ňom postavená plynárenská búdka.
GPS: 48° 33′ 26,76″ N   19° 28′ 37,7″ E

Hriňová - Krivec daľší pozostatok železničného násypu.

Hriňová – Krivec ďalší pozostatok železničného násypu.

Už takmer pochovaný vodný prepust...ponad išla železničná trať.

Už takmer pochovaný vodný priepust…ponad išla železničná trať.
GPS: 48° 33′ 35,11″ N 19° 28′ 47,68″ E

Detail vodného prepustu

Detail vodného priepustu.

Ďaľší badateľne vystupujúci železničný násyp..Hriňová časť Krivec

Ďalší výrazne vystupujúci železničný násyp..Hriňová – časť Krivec.
GPS: 48°33´36,28″N 19°28´52,25″E

Z iného pohľadu...

Z iného pohľadu…

V Hriňovej časti Jaseňovo trať pretínala cestu a pokračovala smerom k píle (Báťkova píla) a pred pílou je značne do terénu vystupujúci železničný násyp.

V Hriňovej časti Jaseňovo trať pretínala cestu a pokračovala smerom k píle (Báťkova píla) a pred pílou je značne do terénu vystupujúci železničný násyp.
GPS: 48° 33′ 53,28″ N 19° 29′ 36,64″ E

Tu v týchto miestach čerpali lokomotívy vodu..nachádzal sa tu pravdepodobne mlyn..teraz je tu elektráreň.

Tu v týchto miestach čerpali lokomotívy vodu..nachádzal sa tu pravdepodobne mlyn..teraz sa tu nachádza elektráreň. Tento objekt je pekne viditeľný z hlavnej cesty pred Hriňovou časť Krivec.

Oproti mliekarni v Hriňovej časť Staré sídlisko sa pod cestným mostom nachádza pozostatok železničného mosta.

Oproti mliekarni v Hriňovej časť Staré sídlisko sa pod cestným mostom nachádza pozostatok železničného mosta.
GPS: 48°34´10.3″N 19°30´20.8″E

Pohľad z mosta..po bývalom telese železničnej trate v dnešnej dobe vedie chodník.

Pohľad z mosta..po bývalom telese železničnej trate v dnešnej dobe vedie chodník.

Asi jeden z najväčších artefaktov bývalej železnice...mostné piliere železničného mosta.

Asi jeden z najväčších artefaktov bývalej železnice…mostné piliere železničného mosta.
GPS: 48° 35′ 22,32″ N 19° 31′ 58,34″ E

Detail aj po 52-rokch vzbudzuje rešpekt

Detail aj po 52-rokch vzbudzuje rešpekt.

16.

Detail tretieho mostného piliera.

Koniec prvej časti.

O Hriňovskej lesnej železnici bola vydaná aj knižka od autorky Renaty Neupauerovej. Táto publikácia mi dala impulz, aby som sa vydal po takmer už stratených stopách.

Pekný dokument, ktorý vystihuje podstatu lesnej železnice ako takej…pojednáva sa o lesných železničkách na slovensku a je tam spomenutá aj tá Hriňovská. Dokument bol natočený v roku 1989 t.j. 27 rokov od zrušenia železnice na Podpoľaní.

Klik na link:

Lesné železnice na Slovensku

Presnosť GPS signálu je v rozmedzí od 5m do 20m. V druhej časti sa budem venovať ako trať pokračovala od lesného závodu na pílu, časť Štokovec. Potom sa trať stráca, je pochovaná hlboko pod hladinou priehrady…ale na jej konci…

 Copyright Dodge 2013 – 2014

Foto: Dodge

Share Button
4.67 avg. rating (93% score) - 12 votes

4 thoughts on “Hriňovská Lesná železnica 1913 – 1962

  1. Serus Vitek
    Máš pravdu, tak je ako hovoríš….vďaka a uznanie tým kôli, ktorým tie dve železničky fungujú. Čiernohronskú poznám osobne, často tam chodievam. Vieš mňa najviac hnevá to, že nikde ani pamätná tabuľa, pomník na pamiatku železničky. Ak to tu trocha poznáš tak v obci Vígľaš je pomník vígľašskej železničky a tá lokomotíva aj s vozňom pochádza práve z Hriňovskej železničky. Veru zvláštny pocit namiestach ktorými prechádzala železnička…..človek sa zastaví zamyslí sa a ver zrazu počuje piskať píštalku parnej lokomotívy.

  2. Paráda, konečně se někdo odhodlal k tomu, zdokumentovat zbytky této železničky, v dnešní době asi málokdo tuší, že například chodí po tělese železniční tratě, myslím tím třeba ten chodník.
    Díky za tuto skvělou dokumentaci a připomínku této železničky.

    • Dodge pre Vitek

      Ahoj Vitek

      Ďakujem za pozitívny komentár k foto článku o Hriňovskej lesnej železničke. Táto železnička je už stratená dlhých 52 rokov. Mnohé úseky sú už zastavané a veľká časť zatopená priehradou. Ale v hornej časti železničky..o ktorej pripravujem druhú časť sú ešte zachované násypy a výmurovky 3mostov….tento úsek vedie dolinou a lesmi v dĺžke cca do 5km…toto keby sa podarilo obnoviť by bolo niečo úžasné, ale to je asi len mojim snom….

      • Nejen Tvým (nevadí Ti doufám tykání?) Když se na to ale člověk podívá reálně, je vůbec zázrak, že se podařilo zachovat v provozu alespoň některé části buď Čiernohronky, nebo Oravsko- Kysucké železničky, ty náklady a vše kolem toho, to je hodně namáhavé, nebýt dobrovolníků a nadšenců, jako je např. Aleš Bílek, Klement Auxt a mnoho dalších, nevím, kde by ty dvě dnes jediné provozní úzchorozchodky byly, asi podobně, jako Hriňovská. Sám to dobře poznám, když procházím místa, kde někdy vedla železnice, je to takový zvláštní pocit.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *